حدیث
امام رضا (ع) می فرماید: مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج 1، ص 339)

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 83×
موسسه چاپ صنعتی آستان قدس رضوی
۲۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲
شناسه : 772
13
مؤسسة چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، طبق اساسنامه ، توسط هيأت مديره ای مرکب از سه نفر اداره می شود. هيأت مديره از ميان کارشناسان دانش آموخته و با تجربه، مدير عامل مؤسسه را برای مدت 3 سال برمی گزيند.
پ
پ

موسسة چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي در سال ۱۳۶۲ تنها چند سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي با همّت و سرماية آستان قدس رضوي، و با هدف گسترش فرهنگ اصيل اسلامي و علوم قرآني و دانش بشري، در شرايطي فعاليت خود را آغاز کرد که کلان شهر مذهبي ايران و جهان اسلام، مشهد، هنوز فاقد صنعت چاپ و نشر به مفهوم علمي و اصولي آن بود.

تجربيات ۲۵ سالة اخير آشکار ساخته است که تأسيس اين مؤسسة عظيم تا چه اندازه در شکوفايي و رشد فرهنگ اسلامي و ايراني و فناوري هاي پشتيبان آن تاثيرگذار بوده است. چنان که در پي بنيادگذاري اين مؤسسه، صنعت چاپ و نشر در مشهد بزرگ و خراسان با آهنگي شتابان رو به رشد نهاد.

حرکت درست و منظم مؤسسه در بخش هاي گوناگون تحقيق، تاليف، آماده سازي، چاپ، و انتشار آثار متنوع در موضوعات معارف اسلامي، علوم انساني و اجتماعي و ديگر دانش ها سبب شد، پس از گذشت نزديک به پانزده سال از عمر اين فعاليت پر ثمر، شاخة چاپ موسسه، به ضرورت، صورت سازماني مستقل به خود بگيرد. نصب ماشين آلات مدرن چاپ و صحافي و نيز تجهيزات مربوط به چاپ صنعتي در سال ۱۳۷۶ به عنوان کاري شايسته در خراسان و با پشتوانة نيروي انساني دانش آموخته و با تجربه، هم سبب ساز جهش کيفي و کمّي فعاليت مؤسسه شد و هم زمينة رشد فزايندة صنعت چاپ و نشر را در خراسان فراهم کرد.

گام نهادن در ميدان هاي جديد صنعت چاپ و برخورداري موسسه از فناوري ها و تجهيزات، همراه با آموزش و برنامه ريزي متناسب با آن، عرصه هايي تازه در جهت توسعة توان توليدي مؤسسه پيش روي مديريت نهاد و مطالعه در مورد تحول بنيادي فعاليت هاي چاپي مؤسسه آغاز شد. بدين ترتيب از ميانة دهة ۸۰ شمسي کارهاي بسيار با اهميت صورت گرفت.

تحولات سالهای اخير مؤسسه با برنامه ريزی دقيق و بهره گيری از همه توان کارشناسی و اجرايی و سرمايه گذاری شايسته، مرحله به مرحله به دقت دنبال شد و سرانجام با گشایش مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم همزمان با عید سعید غدیر خم در آذر ماه ۱۳۸۸ به ثمر نشست. فشردة اين تحول بزرگ در مؤسسه چنين است:

در زمستان سال ۱۳۸۶ طرح ايجاد چاپخانة قرآن کريم به تصويب هيأت امنای محترم آستان قدس رضوی رسيد.

مطالعات گسترده در جهت تعيين و گزينش فناوری مورد نياز به منظور دست يابی به هدف سترگ بالا صورت گرفت و بر پاية طرح نهايی که در سال ۱۳۸۷ تدوين شد، خريداری ماشين آلات و تجهيزات لازم از شرکت های معتبر آلمانی آغاز گرديد. اين تجهيزات از اواخر سال۱۳۸۷ به تدريج وارد کشور شد. از تير ماه سال ۱۳۸۸ کار نصب و راه اندازی ماشين آلات آغاز گرديد و حدود دو ماه بعد در پايان شهريورماه به پايان رسيد. همزمان و همراه با اقدامات مربوط به تعيين و گزينش فناوری، احداث ساختمان جديد نيز از مطالعه تا اجرا آغاز و طبق برنامة مصوب به انجام رسيد. در همان حال زمينه های استفاده از نظام های نوين مديريت و سازمان دهی متناسب با آن و نيز آموزش و باز آموزی کارکنان فراهم گرديد.ثمره همه این کوشش ها، بهره برداری از چاپخانه ای با ظرفیت چاپ و صحافی قرآن کریم و دیگر آثار مکتوب در شمارگان حدود ۱۰ میلیون نسخه در سال است.

مؤسسة چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، طبق اساسنامه ، توسط هيأت مديره ای مرکب از سه نفر اداره می شود. هيأت مديره از ميان کارشناسان دانش آموخته و با تجربه، مدير عامل مؤسسه را برای مدت ۳ سال برمی گزيند.

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.