حدیث
امام رضا (ع) می فرماید: مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج 1، ص 339)

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 83×
چاپ اثر نفیس قرآن به خط «بایسنغر»
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
شناسه : 969
7
قرآن کریم با خط بایسنغر میرزا برای نخستین بار در مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم این موسسه به زیور چاپ آراسته می گردد.
پ
پ

به گزارش روایط عمومی موسسه چاپ و انتشارات، این قرآن که یکی از آثار نفیس و فاخر گنجینه قرآن آستان قدس رضوی به شمار می رود و مربوط به دوران تیموری می باشد که توسط بایسنغر میرزا پسر شاهرخ و نوه تیمور خان، از خوشنویسان و اساتید برجسته خط ثلث نوشته شده و اینک توسط این موسسه برای اولین بار درابعاد واقعی به چاپ می رسد.
چاپ این اثر نفیس با توجه به ابعاد بزرگ و خاص و اینکه یکی از بهترین و کیفی ترین آثار خوشنویسی در جهان اسلام می باشد از اهمیت و ظرافت خاصی برخوردار می باشد.
درچاپ این اثر ویژه و خاص، برای دستیابی به فضاها ، جلوه ها و طیف های رنگی موجود در صفحات بالاخص در صفحات آغازین، فرایند چاپ علاوه بر چهار رنگ اصــلی نیازمند رنـــگ های تکمیلی : طلایی ویژه ، لاجوردی درخشان ، قرمز شنگرف ، مشکی براق و ورنی های مات و براق است. لذا لازم بود تا از ماشین چاپی با آخرین فناوری های روزآمد که بتواند شش رنگ و پوشش های بعدی را با بالاترین کیفیت و نزیک به اصل اثر چاپ نماید سود ببرد به گونه ای که فضا های رنگی در تمامی صفحات ایجاد گردند بدین منظور ماشین چاپ چهار و نیم ورقی پنج رنگ CD102-5+L-C که از مجهزترین و بروزترین ماشین آلات چاپ در خاورمیانه به شمار میرود و مجهز به فناوریهای روز دنیا ازجمله:
– برخورداری از تجهیزات بسیار پیشرفتة برای وسیع ترین گستره عملیاتی با تمرکز بر کیفیت تولیدات چاپی نفیس
– مجهز به سیستم ورنی محفظة بسته برای جلوه های ویژه ورنی تخت، موضعی و متالیک
– مجهز به سیستم اسپکترو فتومتری و دنسیتومتری به منظور کنترل کیفیت چاپ
میباشد انتخاب و پروژه اغاز گردید.
کار چاپ این اثر نفیس با ماهها و ساعتها کار کارشناسی و تهیه پیش نیازها و ملزومات ویژه و خاص اثر هم اینک در میانه راه رسیده و امیداست به زودی به اتمام برسد و بتوان از این اثر فاخر رونمایی و در معرض دید سایر هنردوستان و عموم قرار گیرد.
لازم به ذکر است که موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی با استفاده نیروهای متخصص و متهد خود و بهره گیری از امکانات و تکنولوژی های روز دنیا توانسته تا کنون آثار فاخر و شاخص زیادی از جمله قرآن نفیس ابراهیم سلطان(برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲) ، مجموعه شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی (برنده جایزه برترین اثر چاپی کشور در سال ۱۳۹۳) کتاب نفیس ضیافت و …. به چاپ رسانده و نقش موثر و بسزایی در ارتقاء صنعت چاپ میهن عزیزمان ایفا نماید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.