حدیث
امام رضا (ع) می فرماید: مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج 1، ص 339)

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 83×
آستان قدس رضوي و سرمايه گذاري وسيع در ماشين آلات هايدلبرگ
۰۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
شناسه : 118
6
يكي از اين موسسات يعني موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي، همواره بعنوان يكي از سازمان هاي پيشرو در صنعت چاپ كشور مطرح بوده است.
پ
پ

آستان قدس رضوي بعنوان يكي از بزرگترين مجموعه هاي مذهبي، فرهنگي و اقتصادي جهان، شعب و سازمان هاي متعددي را مديريت مي‌نمايد. اين مجموعه كه وظيفه اصلي آن توليت و راهبري كليه فعاليت‌هاي مرتبط با حرم مقدس امام هشتم شيعيان، امام رضا (ع) مي‌باشد، از طريق زيرمجموعه‌اي شامل شش معاونت و يك سازمان اقتصادي به نظارت و مديريت پانزده موسسه و سازمان اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مي پردازد. يكي از اين موسسات يعني موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي، همواره بعنوان يكي از سازمان هاي پيشرو در صنعت چاپ كشور مطرح بوده است. از نخستين روزهاي تاسيس در سال ۱۳۶۳ تا حال حاضر، اين موسسه همواره نگاهي آينده نگرانه و يكپارچه به صنعت چاپ داشته و تلاش خود را مصروف تجهيز چاپخانه با برترين ماشين آلات موجود نموده است.

اين نگاه آينده نگر و يكپارچه را حتي در نخستين گام ها و خريدهاي چاپخانه نيز مي توان مشاهده نمود. از همان گام نخست، كمپاني هايدلبرگ بعنوان توليد كننده و تامين كننده اصلي مدنظر بوده است. به همين دليل نيز در كنار يك ليتوگرافي سنتي، از يك دستگاه اسپيدمستر دو رنگ پشت و روزنZP 72، يك دستگاه SORM-Z، يك دستگاه GTO 52 دو رنگ و يك دستگاه GTO 46 تكرنگ، بعنوان ستون فقرات چاپخانه و يك دستگاه برش پلار دهانه ۱۱۵ و دو دستگاه تاكن اشتال فولدر بعنوان ماشين آلات اصلي بخش از پس چاپ، بهره گرفته شد. پس از مـدتي ماشين آلات چاپ فلكسو و ماشين هاي چاپ ليبل نيز به اين مجموعه افزوده گرديد.

حال، بعنوان يك موسسه متعلق به يك سازمان روحاني، ماموريت و هدف اصلي موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي شروع به شكل گرفتن نمود. هدفي كه چاپ قرآن كريم با برترين كيفيت و تيراژ بلندپروازانه ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ نسخه در سال را بعنوان ماموريت خود در نظر گرفته بود. هدفي كه براي تحقق آن سال‌ها فكر شده بود و ماموريتي كه پيروزي در آن تنها با يك برنامه‌ريزي دقيق و مشخص قابل دستيبابي بود. بدين منظور، يك جستجوي طولاني شروع شد. با توليدكنندگان معتبر ماشين آلات ملاقات بعمل آمد، از نمايشگاه‌هاي متعدد صنعت چاپ بازديد شد، مذاكرات و جلسات فني گوناگوني برقرار گرديد و مقايسه جامعي در ميان معتبرترين توليدكنندگان صنعت چاپ بعمل آمد. در نهايت، اين جستجوي طولاني به كمپاني هايدلبرگ و نماينده انحصاري آن در ايران، يعني شركت ايران روتاتيو ختم گرديد. پس از مذاكرات فني دقيق و در نظر گرفتن كليه الزامات مورد نظر موسسه، قرارداد اوليه در تهران امضاء گرديد و در نمايشگاه دروپا ۲۰۰۸ با حضور مديران ارشد كمپاني هايدلبرگ بصورت رسمي منعقد شد.

اين بار نيز همان آينده نگري و يكپارچه‌سازي در سياست‌هاي اجرايي موسسه، بصورت عملي بروز يافت. منتها اين بار علاوه بر ماشين آلات، محل چاپخانه را نيز دربرگرفت. در بعد ماشين آلات، گستره وسيعي از تجهيزات، شامل ماشين آلات زير، سفارش داده شد. در بخش پيش از چاپ، يك دستگاه پليت ستر سوپراستر حرارتي چهار و نيم ورقي هايدلبرگ از خانواده Suprasetter 105، در بخش چاپ، يك دستـگـاه اسپيـدمستـر چهـار و نيـم ورقـي ۵ رنگ مجهز به برج ورني و واحد تحويل ممتد از خانواده Speedmaster CD 102-5+LX، يك دستگاه اسپيـدمستـر دو ورقـي ۸ رنـگ پـشـت و روزن مـجهـز بـه بـرج ورنـي و واحـد تحـويـل مـمـتـد از خـانـواده Speedmaster XL 75-8-P+LX كه اولين و طويل ترين ماشين از نوع خود در منطقه خاورميانه است. در عين حال هر دو ماشين به سیستم کنترل اسپکتوفتومتری رنگ موسوم به Axis Control مجهز می باشند. علاوه بر مـاشین آلات یـاد شـده فـوق، یـک دستگـاه اسپیـدمستـر چـهـار رنـگ پـشـت و روزن از خـانـواده Speedmaster SM 102-4-P، یک دستگاه ماشین برش پلار با دهانه برش ۱۱۵ مجهز به سیستم بالابر پالت ورق چاپی، دو دستگاه ورق تاکن چهار و نیم ورقی از خانواده Stahlfolder KH78 که یک دستگاه آن به واحد فرم دوز FS 150 مجهز است و یک دستگاه تاکن دو ورقی Stahlfolder KH56 نیز این مجموعه را کامل می نماید. گستره وسیعی از نرم افزارهای پیشرفته و قدرتمند متعلق به جریان کاری منحصر بفرد هایدلبرگ به نام Prinect نیز این مجموعه از ماشین آلات را پشتیبانی می نماید. این نرم افزارها که عمدتأ در خدمت یکپارچه سازی فرآیند تولید، کاهش زمان های آماده سازی، کاهش باطله و افزایش چشمگیر بازده تولید قرار دارند، داده های پیش از چاپ را مستقیمأ به ماشین های چاپ ارسال نموده و از آنطریق، بصورت تمام اتوماتیک، تنظیمات مرتبط با محدوده های مرکب رسانی، تنظیمات هوا و تنظیمات ابعادی و وزنی ورق چاپی را انجام می دهند. بخشی از این نرم افزارها عبارتند از: رابط پیش از چاپ Prinect Prepress Interface، نرم افزار گزارش و برنامه ریزی فرآیند تولید Instant Gate، نـرم افزارهای کنترل رنگ Color Assistance و نرم افزار گزارش گیری مرتبط با Axis Control.

زمینی به مساحت ۲۷٫۰۰۰ متر مربع، در شهر صنعتی مشهد، برای چاپخانه خریداری شد که حدود ۱۳٫۰۰۰ متر مربع آن در قالب یک سوله صنعتی، مجهز به آخرین فنآوری های هوا ساز و رطوبت ساز، در اختیار چاپخانه قرار گرفت. گروهی یکصد نفره، مجموعه نیروی انسانی این چاپخانه مدرن را تشکیل می دهند و اپراتورها و مسئولین بخش‌های پیش از چاپ و چاپ نیز جهت گذراندن یک دوره آموزشی کامل به آکادمی چاپ هایدلبرگ اعزام گردیدند.

پس از افتتاحیه رسمی مجموعه، اکنون این چاپخانه که با نام مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی شناخته می‌شود، علاوه بر دریافت سفارشات متعدد از بزرگترین استان کشور، آماده دریافت سفارشات بین‌المللی نیز می‌باشد و در کنار آن در حال محقق نمودن هدف اصلی خود، یعنی چاپ سالیانه ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ نسخه قرآن کریم در بالاترین کیفیت ممکن است.

حتی این مرحله نیز پایان تجهیز چاپخانه بشمار نمی‌رود. گام بعدی چاپخانه حرکت بسوی فرمت هشت ورقی و تجهیز بیشتر چاپخانه با مجموعه کاملی از ماشین آلات پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ هایدلبرگ در این فرمت می باشد. این اقدام، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در زمره پیشرفته ترین و مجهزترین چاپخانه‌های خاورمیانه قرار می‌دهد که زنگ خطری جدی را برای کلیه رقبای خاورمیانه‌ای خود بصدا در خواهد آورد.

منبع: ایران روتاتیو

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.