حدیث
امام رضا (ع) می فرماید: مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج 1، ص 339)

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 83×
تامین کاغذ / ضرورت حیاتی صنعت چاپ و نشر کشور
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
شناسه : 710
12
مهندس اسکندری؛ از موسسات پرمصرف در حوزه کاغذ و ملزومات چاپی در آستان قدس رضوی می توان به مجموعه حرم مطهر، بنیاد پژوهشهای اسلامی، شرکت به نشر، روزنامه قدس، موسسه جوانان و… اشاره کرد.
پ
پ

«مهندس اسکندری»، مدیری که حدود ۲۵ سالی می شود در موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی مشغول به خدمت بوده و فرآیندهای چاپ را همزمان بصورت آکادمیک و تجربی فرا گرفته است، او ۱۳ سال از عمر خدمتی خود را به عنوان اپراتور دستگاه های چاپ و سپس بعنوان مدیر بازرگانی این موسسه، در راستای تعالی و پیشرفت این مجموعه موفق چاپی قدم برداشته است.

وی درباره حوزه بازرگانی در این موسسه می گوید: بازرگانی منسجمی نداشتیم و خرید ها چندپاره بود و هر بخش خرید های مرتبط به واحد خود را به صورت کاملا مستقل انجام می داد. اما با تفکیک دو موسسه چاپ و به نشر در سال ۱۳۹۱ و با حضور مدیریت جدید موسسه چاپ و انتشارات تغییر رویکردها نیز به سرعت صورت پذیرفت و سرانجام این تغییرات مسئولیت پذیری یک واحد مستقل و یکپارچگی خرید برای تهیه کلیه مواد اولیه و ملزومات بود که این مهم به حوزه بازرگانی موسسه واگذار گردید.

«اسکندری» چشم انداز حوزه بازرگانی را در تجمیع خرید های مواد اولیه مورد نیاز آستان قدس رضوی ترسیم می کند و بیان می کند: در حال حاظر ما فقط خرید مواد اولیه ای را انجام می دهیم که سفارش آنها توسط بخش سفارشات صورت گرفته است اما در مقطعی خریدهای کاغذ و مواد اولیه بصورت تجمیعی جهت استفاده سایر مجموعه های آستان قدس رضوی مطرح شد.

از موسسات پرمصرف در حوزه کاغذ و ملزومات چاپی در آستان قدس رضوی می توان به مجموعه حرم مطهر، بنیاد پژوهشهای اسلامی، شرکت به نشر، روزنامه قدس، موسسه جوانان و… اشاره کرد که در حال حاضر به صورت مستقل خریدهای مورد نیاز خودرا انجام می دهند؛ که پیشنهاد ما این است که این خریدها به صورت متمرکز و با مدیریت واحد یا در قالب شورای تامین مواد اولیه چاپ صورت پذیرد که قطعا با توجه به نوسانات بازار می تواند برای کلیه مجموعه ها منافعی را به همراه داشته و از همه مهم تر درکاهش قیمت تمام شده محصولات نقش بسزایی خواهد داشت.

از دیگر مزایای خرید تجمیعی می توان به خرید مستقیم از تولید کننده، مسئولیت پذیری بیشتر تولید کنندگان و فروشندگان، حل مشکلات و معضلات حقوقی و قانونی خرید های خرد برشمرد.

«حسین اسکندری» در خصوص مشکلات ارزی و تحریم های ظالمانه غرب و تاثیر آن بر صنعت چاپ اشاره کرد: صنعت چاپ، صنعتی وابسته است که بالای ۸۰ درصد آن در خارج از مرز ها رقم می خورد. از ماشین آلات چاپ گرفته تا قطعات، مواد اولیه و سایر ملزومات همه وارداتی است.

«مدیر بازرگانی موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی» اشاره کرد: در این بین با توجه به تحریم ها در صورت بروز مشکل و خرابی برای ماشین آلات، شرکت های تولید کننده به سختی پاسخگو بوده و تامین قطعات مورد نیاز کار موسسه را سخت کرده است؛ ولی ما با تکیه بر توان و تلاش کارشناسان داخلی در تولید قطعات یدکی مورد نیاز موسسه قدم های خوبی برداشته ایم و بسیاری از قطعات را بومی سازی کردیم هر چند با توجه به نوپا بودن هنوز جای کار زیادی در بحث کیفیت و رقابتی کردن قطعات وجود دارد لیکن نتیجه این اعتماد و حمایت از تولیدات داخلی قطعا به زودی ثمر خواهد نشست.

وی ادامه داد: در بخش بومی سازی مواد اولیه نیز قدم های خوبی برداشته ایم؛ بعنوان مثال در بحث چسب های مورد نیاز خطوط تولیدی با جایگزینی و معادل سازی چسب های داخلی به جای چسبهای وارداتی از کشورهای ایتالیا، آلمان و ترکیه وابستگی را تقریبا به صفر رساندیم؛ در مورد لفاف های حوزه بسته بندی پیش از این از ترکیه واردات انجام می دادیم ولی در حال حاضر کل لفاف های مصرفی موسسه از تولیدات داخلی تامین میشود و همچنین در موردسایر ملزومات چاپی نیز این موضوع صدق می کند و وابستگی به خارج از مرزها را به حداقل رسانده ایم.

«اسکندری» افزود: سال های قبل خرید های موسسه به صورت مدت دار بود و ما هم با مشتری به همین شکل ارائه خدمات می دادیم ولی در حال حاظر با توجه به مشکلات اقتصادی بوجود آمده ناشی از کرونا تمامی شرکت های به صورت نقدی کار می کنند و این امر مشکلاتی را در حوزه تامین مواد اولیه برای مجموعه ما رقم زده است.

«حسین اسکندری»، مدیر بازرگانی موسسه در خصوص خرید مواد اولیه ایرانی در صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ به شکلی است که بحث کیفیت خیلی مهم است، به عنوان مثال ما وقتی می خواهیم یک ادکلن بخریم به جعبه اش دقت داریم و هر چه ظاهر بسته بندی کیفیت بالاتری داشته باشد مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. این چاپ و بسته بندی است که این هویت را به آن کالا می دهد و ما وقتی چاپی کم کیفیت و با استفاده از مواد اولیه نامرغوب به مشتری ارائه نماییم، عملا بازار هدف را از دست می دهیم، برای برندهای معتبر کیفیت چاپ و بسته بندی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی در خصوص بحث آموزش در صنعت چاپ نیز افزود: در ایران هنوز صنعت چاپ به صورت زیرپله ای و استاد شاگردی مدیریت می شود و ما نیاز حیاتی به آموزش آکادمیک داریم .در بحث سخت افزاری و ماشین آلات تقریبا ما جزو کشورهای به روز صنعت چاپ هستیم و می توان با سرمایه گذاری روی آموزش نیروهای انسانی تحصیل کرده، چشم انداز خوبی برای این صنعت متصور شد.

لازم به ذکر است؛ «موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی» سرآمد بحث آموزش است که در سال های گذشته کلاس های آموزشی متنوعی دراین مجموعه برگزار کرده و اکثر نیروهای این مجموعه تحصیلات آکادمی در حوزه های مختلف را گذرانده اند ولی این کافی نیست و سایر مجموعه ها و متولیان امر نیز باید به این بحث ورود پیدا کرده و با راه اندازی دانشکده های مرتبط سطح علمی و دانش فنی این حوزه را ارتقاء دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.